Werkgebieden binnen orthomoleculair therapie

Gezond vermageren | Obesitas aanpakken

Afslanken kan op basis van een gezond eetpatroon met een goede balans tussen vetten, eiwitten en koolhydraten

Insulineresistentie | Diabetes type II

De basis van een gezond eetpatroon is een goede balans tussen vetten, eiwitten en koolhydraten. Onze Westerse voeding bevat te veel koolhydraten en te weinig eiwitten en gezonde vetten.

Snelle en geraffineerde suikers liggen aan de basis van overgewicht en diabetes type II, voorafgegaan door insulineresistentie. Maar ook pakjes, blikjes, zakjes en bereide maaltijden waar veel suikers en (slechte) vetten worden aan toegevoegd hebben een negatieve impact op de voedingsbalans.

Op zoek naar een gezonde levensstijl? Ik reik jou de handvaten aan die je nodig hebt om eraan te werken!

3 verschillende fases gezond afvallen

Ontgiftingsfase

We starten met de ontgiftingsfase (30 dagen) waarin we afvalstoffen verwijderen en bloed zuiveren, darmen optimaal laten functioneren, bloedsuiker in balans brengen en de stofwisseling herstellen

Het resultaat? We sluiten vetopslag uit en elimineren ‘hongeraanvallen’. Geen makkelijke opdracht maar met dagelijkse begeleiding doorsta je dit ongetwijfeld met glans… en resultaat!

Opbouwfase

Wanneer je er klaar voor bent, gaan we over naar de opbouwfase. We voegen stap voor stap bepaalde voeding weer toe zodat we overgaan naar een duurzaam en gezond voedingspatroon.

Stabilisatiefase

In de stabilisatiefase gaat je lichaam zelf aangeven welke keuzes je best maakt. Tijdens het zelfherstellend proces gaan we het lichaam ondersteunen met enkele belangrijke voedingsstoffen zodat je niets tekortkomt. Uiteindelijk heb je een nieuwe eetwijze aangeleerd waar je je energieker en beter bij voelt. Levenslang!

Voeding voor een gezonde mama & baby

Voedingsadvies vruchtbaarheidsproblemen

Is zwanger worden voor jullie niet vanzelfsprekend? Zwanger worden houdt zoveel meer in dan stoppen met de pil en wat supplementen nemen. Door een aantal verstandige veranderingen te maken in je voeding en levensstijl – én in die van je partner - kan je je kans om zwanger te geraken significant verhogen.

Inderdaad, ook wat je partner eet en welke levensstijl hij erop nahoudt heeft zijn belang: de kwaliteit van zijn zaadcellen wordt er mee door bepaald. Zorg dus voor elkaar en voor een gevarieerde en gezonde voeding!

Verhoog je kans op een succesvolle zwangerschap door gezond te eten

Voeding mama voor geboorte

Eens zwanger is de voeding van de moeder van het grootste belang voor:

• de celdeling bij de foetus
• de ontwikkeling van de hersenen
• het immuunsysteem
• aanleg en ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel
• cognitieve eigenschappen
• latere predispositie tot gedragsstoornissen, zwaarlijvigheid,...

De zwangerschap is bepalend voor de verdere gezondheid van de baby. Wanneer je zwanger bent, hebben niet alleen jij maar ook je baby er baat bij dat je extra suppletie neemt. Als jij als mama de goede voeding tot je neemt, komt dit integraal ten goede aan je baby die volop in ontwikkeling is. En wie wil nu niet het beste voor haar kind?

Voeding mama na geboorte

Ook na de geboorte is jouw eetpatroon als mama van levensbelang voor je kersverse baby: de kwaliteit van de borstvoeding is 100% afhankelijk van jouw gezondheid en voeding! Door borstvoeding te geven krijgt de baby gunstige flora en antistoffen binnen die beschermen tegen infecties en allergieën. Zeker in geval van een keizersnede kan dit van belang zijn.

Geef je baby de beste start in het leven en de kans om zich optimaal te ontwikkelen!

Ontstekingen verhelpen met voeding

Voedingsadvies wondgenezing | Blessure

Iedereen loopt vroeg of laat wel eens een wonde of een blessure op. Klein of groot, acuut of slepend – het duidt op schade aan het lichaam en schade duidt op ontsteking. Je lichaam gaat hard aan het werk om de ontsteking te beperken. Naast bouwstoffen heeft je lichaam de juiste voedingsstoffen nodig om het genezingsproces te ondersteunen. Gevarieerde en gezonde voeding liggen hierbij opnieuw aan de basis.

Voldoende voedingsstoffen voorzien om genezing te bevorderen

Voedingsadvies bij huidproblemen

Zorg voor gezonde darmen met orthomoleculaire therapie en pak zo ook huidproblemen en allergieën aan

Voeding aanpassen bij allergieën

De meeste huidproblemen vallen te herleiden tot een probleem met de darmbarrière. Allergieën, allergische huidaandoeningen (eczeem, astma, hooikoorts), voedselovergevoeligheid (koemelkallergie, gluten- en lactose-intolerantie) en tal van andere aandoeningen van het immuunsysteem hangen sterk samen met de ontwikkeling van de darmflora.

Als we door een onevenwichtige voeding, een onvoldoende inname van vitaminen en mineralen en/of een te hoge inname van antinutriënten zoals pasta, tarwe, en rijst onze darmen te veel belasten, creëren we letterlijk lekke darmen.

Orthomoleculaire therapie richt zich op de oorzaak van het probleem: je darmen. Als je erin slaagt met gezonde voeding je darmen te herstellen, ga je automatisch goede resultaten boeken met je huid en je allergieën.

Voedingsadvies bij vermoeidheid | Fibromyalgie

“It’s all about energy!”

Energie halen we uit onze voeding. Hoe meer gevarieerd, evenwichtig en gezond hoe meer energie!

De typische Westerse voeding draagt daar niet toe bij: je immuunsysteem wordt meer dan nodig aangesproken en dat meerdere keren per dag. Dit energieverslindende proces heeft een enorme impact: je immuunsysteem wordt overbelast en stuurt de energieverdeling in je lichaam helemaal in de war. Onevenwichtige voeding verstoort de waardevolle energiebalans in je lichaam. Pas je voeding aan en je brengt de harmonie en het evenwicht in je lichaam terug.

Oververmoeidheid en fibromyalgie kunnen aangepakt worden met een gezonde voeding

Voedingsadvies sportprestatie | sportrecuperatie

Sportprestatie verbeteren door voeding

Als sporter ben je vaak al bewust bezig met voeding. Er zijn heel wat stoffen die je prestaties kunnen beïnvloeden, maar iedere sport(er) is anders en heeft andere behoeften. Orthomoleculaire therapie leent zich uitstekend om jou, als (top)sporter te ondersteunen in je prestaties.

Energie halen we uit de verbranding van koolhydraten of van vet. Het grote aanbod van (geraffineerde) koolhydraten in onze Westerse voeding zorgt dat we vooral koolhydraten gaan verbranden, wat aanleiding geeft tot grote schommelingen in onze bloedsuikerspiegel. Vetverbranding geeft veel stabielere en langdurige energie. Door het eten van gezonde vetten en goede koolhydraten leren we ons lichaam af te wisselen tussen beide processen. Zo ontstaat een grote metabole flexibiliteit, onafhankelijk van suikers, waardoor je het gevoel hebt dat je kan blijven gaan…

Op basis van een analyse van je voedingspatroon en je sportschema werken we naar een advies op maat toe. Je krijgt specifieke adviezen om je voedingspatroon aan te passen, afgestemd op je sport en trainingsschema’s. Ik volg je blijvend op om het effect op je prestaties in te schatten en bij te sturen waar nodig. Die persoonlijke records gaan gegarandeerd sneuvelen!

Sportrecuperatie verbeteren door voeding

Tijdens het sporten creëren we stress in ons lichaam. Stress betekent ontsteking. Het is daarom van belang om:

• voor het sporten ontstekingsremmende voedingsmiddelen te nuttigen;
• tijdens het sporten de ontsteking te minimaliseren;
• en die na het sporten weg te werken.

Het eten van de juiste voedingsstoffen is een erg belangrijke factor en ook extra suppletie kan, volgens behoefte, ingezet worden.

Voedingsadvies gezond ouder worden

Osteoporose, artrose, parkinson en alzheimer zijn typische ouderdomsziektes waarbij gezonde voeding preventief en ondersteunend ingezet kan worden

Stressoren in onze huidige “snelle” maatschappij: sociale isolatie, gebrek aan zonlicht, nachtrust en ontspanning, bepaalde toxische voedingsstoffen of juist een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, verhoogde doorlaatbare lichaamsbarrières, milieuvervuiling, medicatie, drugs, gebrek aan lichaamsbeweging, foutieve beweging of juist overtraining.

Door een combinatie van verschillende factoren tijdens de levensjaren kunnen osteoporose, artrose, parkinson en alzheimer op latere leeftijd de kop opsteken.

Met behulp van evenwichtige voeding wordt het zuur-base systeem in balans gebracht. Hierbij reduceren we snelle suikers tot een minimum. We kunnen voeding en beweging hier zeker preventief inzetten alsook ondersteunend gaan werken.

Osteoporose ontstaat door een verstoord evenwicht tussen botaanmaak en botafbraak. Dit kan resulteren in poreusheid van het bot (botbreuken), rugpijn, wervelverzakkingen, … Calciumrijke voeding en vit D ondersteunt de botaanmaak alsook voldoende water drinken en beweging. Ontstekingsremmende voedingsstoffen kunnen de pijn verlichten.  Met behulp van evenwichtige voeding wordt het zuur-base systeem in balans gebracht. Deze balans kan de lichamelijke klachten verminderen.

De meest voorkomende oorzaak van artrose is verzuring van het lichaam. Afvalzuren hopen zich op in het kraakbeen of de gewrichten. Artrose is geen lokaal probleem maar geeft aan dat er iets aan de hand is met de gezondheid van je lichaam. Een gezonde en gevarieerde voeding zorgt ervoor dat er geen verzurende afvalstoffen worden gevormd en dat de reeds aanwezige worden afgevoerd. Ontstekingsremmende voedingsstoffen kunnen de pijn verlichten. Ik sta er keer op keer van versteld dat mensen ‘leren leven’ met die pijn.
De ziekte van Parkinson is een ernstige hersenziekte waarbij de zenuwcellen van een belangrijk deel van onze hersenen beschadigd geraken en langzaam afsterven. We kunnen ziektes zoals Parkinson misschien niet vermijden, maar met orthomoleculaire therapie beschikken we wél over de middelen om onze gezondheid langer te vrijwaren. Zo kunnen we gezonde voeding inzetten waarmee we je darmfunctie aanpakken en suppletie inzetten!
De ziekte van Alzheimer is een degeneratieve aandoening van de hersenen waarbij je als patiënt soms in snel tempo dementeert. Genezing van Alzheimer is momenteel nog niet mogelijk, maar het risico op deze ziekte kan door de juiste voeding en eventueel door voedingssupplementen wél worden verlaagd. Ook de voortgang van deze ziekte kunnen we verminderen met een gezond eetpatroon.

Voeding als oorzaak van diverse ongemakken

Voedingsadvies bij diverse klachten

Een uitgebalanceerd voedingspatroon reinigt het volledige lichaam! Darmen, bloedvaten, lichaamscellen, lever en andere organen worden gereinigd en blijvend ondersteund om optimaal te werken. Met een gezond voedingspatroon kunnen klachten als hoofdpijn, migraine, cholesterol, gewrichtspijnen, hoge bloeddruk, maag- en darmklachten en hormonale disbalans verminderen of zelfs verdwijnen.

Een evenwichtige en gevarieerde voeding kan ook positief werken op een auto-immuunziekte.

Heleen Samyn
Orthomoleculaire therapie
+32 (0)471 72 22 36
heleen@hs-voedingsadvies.be
BTW BE0665.799.585
HS voedingsadvies Wevelgem
Weverijstraat 46
8560 Wevelgem
HS voedingsadvies Ieper
Veemarkt 10
8900 Ieper
HS voedingsadvies Zwijnaarde
Heerweg-Noord 3/002
9052 Zwijnaarde