Sport

Als sporter ben je vaak al bewust bezig met voeding. Er zijn heel wat stoffen die je prestaties kunnen beïnvloeden,  Orthomoleculaire therapie leent zich uitstekend om jou, als (top)sporter te ondersteunen in je prestaties.

Voeding en sport gaan hand in hand!

2017/01/16

Sport

Energie halen we uit de verbranding van koolhydraten of van vet. Het grote aanbod van (geraffineerde) koolhydraten in onze Westerse voeding zorgt dat we vooral koolhydraten gaan verbranden, wat aanleiding geeft tot grote schommelingen in onze bloedsuikerspiegel. Vetverbranding geeft veel stabielere en langdurige energie. Door het eten van gezonde vetten en goede koolhydraten leren we ons lichaam af te wisselen tussen beide processen. Zo ontstaat een grote metabole flexibiliteit, onafhankelijk van suikers, waardoor je het gevoel hebt dat je kan blijven gaan…  Tijdens het sporten creëren we stress in ons lichaam. Stress betekent ontsteking. Het is daarom van belang om:

• voor het sporten ontstekingsremmende voedingsmiddelen te nuttigen;
• tijdens het sporten de ontsteking te minimaliseren;
• en die na het sporten weg te werken.

Het eten van de juiste voedingsstoffen is een erg belangrijke factor en ook extra suppletie kan, volgens behoefte, ingezet worden.
Lees meer...
Is het low-carb-high-fat principe wel geschikt voor sporters?  Het meest gekende boegbeeld die zweert bij een ketogeen dieet is alvast Chris Froome.

Waar moeten sporters op letten?

2017/09/15

Sport

Standaard bestaat het ketogeen dieet uit 75% vetten, 20% eiwitten en 5% koolhydraten.  Door het gebrek aan koolhydraten als brandstof, wordt het lichaam gedwongen om alternatieve stoffen, mn ketonen, te produceren die als brandstof kunnen dienen.  Voordelen hierbij -naast het goed gevoel- zijn dat de metabole efficiëntie verhoogt, het herstel verbetert en de ontstekingsgraad vermindert. Aan de andere kant tonen belangrijke studies aan dat dit dieet af te raden is voor sporters omdat het uithoudingsvermogen en het maximale vermogen verslechtert, en de sporters tonen het risico om hun spiermassa te verliezen.  
De kunst bestaat er dus in om even heel strikt te gaan en dan vervolgens -naar eigen behoefte- goeie koolhydraten toe te voegen tot je terug je maximale capaciteit bereikt!  In het begin moet je lichaam zich wel aanpassen aan deze metabole "switch" dus hou rekening met een aanpassingsperiode van een 14-tal dagen.  Belangrijk om te weten, fysiek èn mentaal!
Hulp nodig? Ik help je graag http://www.hs-voedingsadvies.be/contact/
      

Lees meer...
Heleen Samyn
Orthomoleculaire therapie
+32 (0)471 72 22 36
heleen@hs-voedingsadvies.be
BTW BE0665.799.585
HS voedingsadvies Wevelgem
Weverijstraat 46
8560 Wevelgem
HS voedingsadvies Ieper
Veemarkt 10
8900 Ieper
HS voedingsadvies Zwijnaarde
Heerweg-Noord 3/002
9052 Zwijnaarde