Mijn visie op voeding

Heleen Samyn is orthomoleculair therapeute en begeleidt je naar een nieuwe, gezonde en natuurlijke levensstijl

Mijn verhaal als orthomoleculair therapeut

Na mijn opleiding in de biochemie dacht ik heel wat af te weten over voeding. Ik kon me ondertussen ook ervaringsdeskundige noemen in het uitproberen van allerhande afslankmiddeltjes, voedingssupplementen, eetpatronen en sporten. Helaas bleven de resultaten uit. Ook rondom me zag ik heel wat mensen worstelen met dezelfde problemen.

De noodzaak om me verder te verdiepen in de wondere wereld van de voeding drong zich op. Ik kwam in contact met een orthomoleculair therapeut en was meteen gebeten door deze manier van werken. Vandaar ook de beslissing om de opleiding tot orthomoleculair therapeut te volgen volgens de klinische psycho-neuro-immunologie bij de gerenommeerde Natura Foundation in Nederland.

En nog was mijn honger naar meer kennis niet gestild. Ik werkte de opleiding sport & psycho-neuro-immunotherapie af, waar ik tal van nieuwe inzichten opdeed waarmee mooie resultaten behaald kunnen worden. In mei 2017 werkte ik dan de opleiding medische basiskennis aan het eFIOW af. Pas nu had ik het totaalplaatje in beeld. Wat niet wegneemt me continu bij te scholen. En inderdaad, orthomoleculaire therapie is een holistische visie. Veel mensen weten nog niet dat je met de juiste voeding, beweging en natuurlijke suppletie ongelofelijke resultaten kan bereiken.

Zit je met iets verveeld? Een lichamelijke klacht? Een gebrek aan fut en energie? Overgewicht? Kom langs! We zoeken samen naar de oorzaak van je probleem. Je krijgt een voedingsplan op maat mèt persoonlijke begeleiding!

"Be the change you want to see in the world!"
- Mahatma Ghandi

Mijn aanpak als orthomoleculair therapeut

Een gezonde levensstijl

Natuurlijk immuunsysteem

Voeding creëert laaggradige ontstekingen. Als we gevarieerd en evenwichtig eten en er een gezonde levensstijl op nahouden met voldoende beweging en ontspanning, kan ons immuunsysteem die laaggradige ontstekingen perfect zelf wegwerken.

Wat je eet (of net niet eet) heeft een impact op heel je lichaam en op heel wat gebieden in je leven. Een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon kan daarom de sleutel zijn om het beste uit jezelf te halen.

Haal het beste uit jezelf met een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon

Het stappenplan naar gezond leven

Voedingspatroon onder de loep

Jij vertelt, ik luister. We brengen eerst alles in kaart: een kilootje teveel, een chronisch gebrek aan energie, een zeurende of sluimerende pijn, een of ander lichamelijk ongemak of je gewoonweg niet goed in je vel voelen.

Ik zorg op voedingsvlak alvast voor een stevige basis. Dankzij de dagelijkse begeleiding, keuze uit een 300-tal recepten en mogelijkheid tot leveren/afhalen van bereide gerechten, word je je langzaam bewust van welke voeding een positieve of net een negatieve invloed heeft op jou. Je zal zien: door het aanpassen van je voeding zullen er kleine (of grote!) ongemakken plots verdwijnen...

Eén iets stel ik duidelijk voorop: we gaan niet diëten! Diëten geeft aanleiding tot een jojo-effect. In plaats daarvan werken we met een gezond eetpatroon, de enige duurzame oplossing.

Lichaamssamenstelling

Tijdens het eerste consult neem ik een bodyscan af. Hierop zie je je gewicht, vetmassa, spiermassa, vochtpercentage, visceraal vet en je metabolische leeftijd. Ik bepaal ook je pH-waarde. Dit geeft een indicatie over je verzuring. Zo hebben we alle informatie in handen om op jouw maat te werken.

Doelstellingen

Nadat we alles in kaart hebben gebracht, stellen we samen enkele haalbare doelen voorop. Samen gaan we ervoor!

Mijn persoonlijke tips als orthomoleculair voedingsdeskundige

Jij hebt het druk. Je weet niet wat je nog van alle informatie die op je afkomt moet geloven. Je wil actie ondernemen, maar weet niet waar te beginnen. Welke voeding levert je gezondheid, vitaliteit en energie? Mijn tips zijn afgestemd op jou en op jouw specifieke doelen. Wat je ook wil bereiken, ik ben er om je te ondersteunen!

Gezonde voeding

De juiste verhouding tussen macronutriënten aanhouden is cruciaal in een gezond eetpatroon. Met gezonde vetten, voldoende eiwitten en goede koolhydraten maak je het verschil. Kies daarnaast voor voldoende vezels, mineralen en vitaminen. Natuurlijke ingrediënten en versbereide gerechten: dat is pas écht gezond!

Tips vermageren

Ons lichaam bestaat meer dan de helft uit water! Het is dus belangrijk om voldoende te drinken. In het lichaam gebeurt er continue uitwisseling van voedingsstoffen en afgifte van afvalstoffen. Deze processen verlopen optimaal als we voldoende water drinken. Een gemakkelijk te hanteren maatstaf is 30ml per kg lichaamsgewicht. Kleine slokjes zijn uit den boze, bulkdrinken is de boodschap!

Sportvoeding

Bewegen is belangrijk voor onze spiermassa maar ook voor een goede botdichtheid. Bewegen zorgt voor mèèr zuurstof in de cellen, dus meer verbranding en een betere doorbloeding. Bewegen vermindert ontstekingen en verbetert de immuniteit. Te veel beweging veroorzaakt echter stress in ons lichaam. Hierbij is een goede recuperatie van belang.

Heleen Samyn
Orthomoleculaire therapie
+32 (0)471 72 22 36
heleen@hs-voedingsadvies.be
BTW BE0665.799.585
HS voedingsadvies Wevelgem
Weverijstraat 46
8560 Wevelgem
HS voedingsadvies Ieper
Veemarkt 10
8900 Ieper
HS voedingsadvies Zwijnaarde
Heerweg-Noord 3/002
9052 Zwijnaarde