HS voedingsadvies

    Blog orthomoleculair voedingsadvies

    Is het low-carb-high-fat principe wel geschikt voor sporters?  Het meest gekende boegbeeld die zweert bij een ketogeen dieet is alvast Chris Froome.

    Waar moeten sporters op letten?

    2017/09/15

    Sport


    Standaard bestaat het ketogeen dieet uit 75% vetten, 20% eiwitten en 5% koolhydraten.  Door het gebrek aan koolhydraten als brandstof, wordt het lichaam gedwongen om alternatieve stoffen, mn ketonen, te produceren die als brandstof kunnen dienen.  Voordelen hierbij -naast het goed gevoel- zijn dat de metabole efficiëntie verhoogt, het herstel verbetert en de ontstekingsgraad vermindert. Aan de andere kant tonen belangrijke studies aan dat dit dieet af te raden is voor sporters omdat het uithoudingsvermogen en het maximale vermogen verslechtert, en de sporters tonen het risico om hun spiermassa te verliezen.  
    De kunst bestaat er dus in om even heel strikt te gaan en dan vervolgens -naar eigen behoefte- goeie koolhydraten toe te voegen tot je terug je maximale capaciteit bereikt!  In het begin moet je lichaam zich wel aanpassen aan deze metabole "switch" dus hou rekening met een aanpassingsperiode van een 14-tal dagen.  Belangrijk om te weten, fysiek èn mentaal!
    Hulp nodig? Ik help je graag http://www.hs-voedingsadvies.be/contact/
          

    Lees meer...
    Een chocolade die échte gezonde producten bevat?  Hij bestaat!

    ChoQola: de gezonde zonde!

    2017/06/30

    Glutenvrij, recepten


    "Chocolade is goed voor je", hoor je vaak zeggen.  Cacao heeft inderdaad zijn goede eigenschappen, maar de meeste commerciële chocolade, met alles er op en er aan, dat is dikwijls een ander verhaal.
    Ik heb eentje gevonden die échte gezonde producten bevat ZONDER enige toevoeging van geraffineerde suikers, bewaarmiddelen, additieven, goedkope vulling en chemische stoffen die ons lichaam niet "herkent" en een nadelig effect heeft op onze gezondheid.  Genieten van deze choQolade is een èchte gezonde zonde!
    Ook blijft de bloedsuiker bij het eten van choQola stabiel, waardoor het ook voor diabetici mogelijk is om dit te eten (altijd eerst controleren welke hoeveelheid je kan verdragen).
    ChoQola bevat: (koudgeperste) kokosolie, (rauwe) cacao, carobe, ongeroosterde cashewnoten en amandelen, dennenhoning, vanille, minerale zouten & kruiden.
    Kom gerust even langs om te proeven: heleen@hs-voedingsadvies.be



    Lees meer..
    Als sporter ben je vaak al bewust bezig met voeding. Er zijn heel wat stoffen die je prestaties kunnen beïnvloeden,  Orthomoleculaire therapie leent zich uitstekend om jou, als (top)sporter te ondersteunen in je prestaties.

    Voeding en sport gaan hand in hand!

    2017/01/16

    Sport


    Energie halen we uit de verbranding van koolhydraten of van vet. Het grote aanbod van (geraffineerde) koolhydraten in onze Westerse voeding zorgt dat we vooral koolhydraten gaan verbranden, wat aanleiding geeft tot grote schommelingen in onze bloedsuikerspiegel. Vetverbranding geeft veel stabielere en langdurige energie. Door het eten van gezonde vetten en goede koolhydraten leren we ons lichaam af te wisselen tussen beide processen. Zo ontstaat een grote metabole flexibiliteit, onafhankelijk van suikers, waardoor je het gevoel hebt dat je kan blijven gaan…  Tijdens het sporten creëren we stress in ons lichaam. Stress betekent ontsteking. Het is daarom van belang om:

    • voor het sporten ontstekingsremmende voedingsmiddelen te nuttigen;
    • tijdens het sporten de ontsteking te minimaliseren;
    • en die na het sporten weg te werken.

    Het eten van de juiste voedingsstoffen is een erg belangrijke factor en ook extra suppletie kan, volgens behoefte, ingezet worden.
    Lees meer...
    Sommige broden zijn een bron van vezels, vitaminen en mineralen! Maar brood bevat ook heel wat ongezonde bestanddelen: snelle koolhydraten en zelfs anti-nutriënten.

    Brood: gezonde bron van voedingsstoffen?

    2017/01/01

    Glutenvrij


    Volgens de klassieke voedingsleer maakt brood een substantieel deel uit van een gezond voedingspatroon. En ja, sommige broden zijn een bron van vezels, vitaminen en mineralen! Maar brood bevat ook heel wat ongezonde bestanddelen: snelle koolhydraten en zelfs anti-nutriënten. Het bekendste voorbeeld zijn gluten, die we terugvinden in tarwe. Maar ook mimicry-eiwitten, lectinen en fytaten, bestanddelen van andere granen, zijn absoluut niet gezond. Meer zelfs: naar alle waarschijnlijkheid zijn ze simpelweg niet geschikt voor dagelijkse consumptie.

    Heb je regelmatig last van je darmen? Een opgeblazen buik? Huidproblemen als acne of eczeem? Hardnekkig vet rondom je taille? Tarwe kan wel eens de schuldige zijn. In het Westen zijn we zodanig verknocht aan ons dagelijks brood, dat we ons amper een leven zonder kunnen voorstellen. Maar er zijn wel degelijk gezonde en lekkere alternatieven! Ik kan je alvast helpen met een glutenvrije vezelmix om zelf een heerlijk broodje te bakken. Daarnaast kan ik je wegwijs maken in een gezond eetpatroon waarin je brood zoals je dat vandaag de dag kent, niet meer zal missen. 
    Lees meer..
    Heleen Samyn
    Orthomoleculaire therapie
    +32 (0)471 72 22 36
    heleen@hs-voedingsadvies.be
    BTW BE0665.799.585
    HS voedingsadvies Wevelgem
    Weverijstraat 46
    8560 Wevelgem
    HS voedingsadvies Ieper
    Veemarkt 10
    8900 Ieper
    HS voedingsadvies Zwijnaarde
    Heerweg-Noord 3/002
    9052 Zwijnaarde